Resan till Toaletia

Gästinlägg från min son, William (10 år)

Resan till Toaletia

Det var en gång en pojke som behövde gå på toa. Men där han var så fanns det ingen toalett. Och då så kom en mystisk Riddare som såg ut att ha ett svärd och en sköld. Svärdet hade en bild på en toalett på handtaget och skölden hade en stor bild av en toalett på den. Då sade riddaren:

– Är det du som är Alex?
– Ja, svarade pojken.
– Då är det sant att du behöver gå på toa?
– Ja, hurså?
– Då ska du följa med mig till ett underbart land med de finaste toaletterna i världen. Toaletia.
– Okej, men är det några faror där?
– Oturligt nog, så finns det både troll och en drake.
– Då måste jag ha något att slåss med.

Då visade Riddaren ett likadant svärd som han hade.

– Det här kallas för ett Drömsvärd, sade Riddaren. När du slår på något så somnar det i 1 timme. Det kan inte skada någon.
– Då går vi.
– Jag har tagit med mig en speciell häst bara åt dig, sade Riddaren. Han heter Guldfjäder. Han är den snabbaste hästen i världen. Men vi ska bara skritta, för när han springer för fort, så finns det ingenting i världen som hinner ikapp.

Den mörka skogen

Då så red de båda iväg.

– Först så ska vi till Den mörka skogen. Om vi går igenom den så kommer min gamle vän Garve. Han har några äventyrare som kan hjälpa oss.

Då red de iväg. De kände att luften blev tunnare, för att utan att de visste det, så var de på gränsen till Den mörka skogen. Allt blev tyst. Inte ens fåglarnas kvitter hördes längre.

De var i Den mörka skogen.

– Vad är ditt namn, Riddare? Sade Alex och bröt tystnaden.
– Jag heter Aron, sade Riddaren.
– Fint namn, sade Alex.

Just då så hörde de ett ljud. De tyckte att det lät som ord.

– Hå he hö, vad har vi här? Min gamle vän Aron med en liten pojke.
– Åh min gamle vän Garve, sade Aron. Jag är här på ett uppdrag att hjälpa en pojke till Toaletia. Har du fortfarande kvar volontärerna?
– Ja, det har jag. Åh kom fram!

Då kom det fram 3 volontärer som skulle hjälpa dem.

– Det här är Haron, Garon och Saron, sade Garve.
– Till er tjänst, sade Haron, Garon och Saron samtidigt.

De hade alla varsin häst, Drömsvärd och sköld.

Trollbron

– Då var det dags att gå, sade Aron. Då skrittade de alla ut genom Den mörka skogen. Nu var de vid Trollbron. Där fanns det ett troll som skulle döda alla som ville passera.

– Hö hä hu, vilka är ni som vill passera min bro? sade ett troll och hoppade upp på bron.
– Vi är Alex, Aron, Haron, Garon och Saron, och vi ska passera, sade Aron.
– Ingen passerar denna bro utan mitt tillstånd, sade trollet och hoppade mot dem.

Då landade trollet på bron, men bron klarade sig. Garon högg Trollet i benet och Saron och Haron slog gemensamt på Trollets mage. Precis när trollet skulle slå Alex, så kom sömneffekten till Trollet och han somnade.

Toaletia

Nu passerade de bron och då var de där. De var i Toaletia. Då kom ett dussin troll mot dem, men Sällskapet högg så de somnade. Nu kom Draken emot dem.

– Broaaaaaaa, röt Draken och sprutade eld mot dem. Aron skyddade Alex med sin sköld och de andra använde sina sköldar. Men Drakens eld kom igenom Harons sköld, och han blev bränd levande. När Drakens eld tog slut så hoppade Alex på Arons sköld till drakens huvud, så högg Alex odjuret i huvudet och det somnade. Då var allt ont i Toaletia besegrat, och alla troll och Draken försvann. Då gick de in i ett stort slott. Då sade kungen:

– Jag är er alla i stor skuld. Vad kan jag göra för att gottgöra er?
– Ni kunde låta mig gå på toa, sade Alex.
– Du ska gå på vår finaste toalett.

Då gick Alex på Toaletias finaste toalett. Sen så blev han teleporterad hem. Och så slutar berättelsen, om pojken som behövde gå på toa. Slut.

Om albertveli

Grävande programmerare.
Det här inlägget postades i Gästinlägg, Skönlitteratur. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Resan till Toaletia

  1. Ping: Den Försvunna Enhörningsspetsen | Arkeoblog

Kommentera

