Kaktus

Hemma hos mig har jag ett rum som är mitt. Resten av rummen är gemensamma eller någon annan familjemedlems. Nu har jag skaffat en kaktus till mitt rum.

kaktusUnder hela mitt liv har vi haft olika krukväxter överallt där jag bott. Men det har hela tiden varit någon annan som tagit hand om dem. Efter att jag ärvde huset var det massor av krukväxter som dog en efter en för jag visste inte hur de skulle skötas. Därför tar jag den här krukväxten på allvar. I växthuset stod det bara kaktus mix på hyllkanten och på hyllan fanns massor av kaktusar som uppenbarligen var av olika typer. För att identifiera sorten tittade jag på många bilder och läste om kaktusar. Till sist har jag kommit fram till att det troligen är en Pilosocereus pachycladus, även kallad Vit vaddkaktus.

Sommarhalvåret vattnar man så snart jorden hunnit torka upp efter föregående vattning. När vintern närmar sig trappar man ner vattningen för att bara vattna ungefär en gång i månaden under vintern.

Perfekt. Det här kan jag bara inte misslyckas med. Jag har till och med matat in vattningsdagarna i google calendar så att jag får påminellser via telefonen när den ska vattnas.

Överkurs (också från wikipedia):

Från maj till augusti ger man kaktusnäring eller möjligen svag krukväxtnäring av traditionellt slag en gång i månaden.

In i kalendern 🙂 Men jag undrar när man ska plantera om den? /me kollar Wikipedia:

Planterar om gör man på våren, och då det är en förhållandevis snabbväxande kaktus som kan växa upp till 30 centimeter på en säsong, som frilandsodlad, och kan behöva planteras om vartannat år.

Det känns redan mycket trevligt med en kaktus i rummet.

Om albertveli

Grävande programmerare.
Det här inlägget postades i Botanik. Bokmärk permalänken.

Kommentera

