Straffrabatt

Jag hamnade i en diskussion om Straffrabatt (innan jag plötsligt avvek till ett träningspass).
saleFör att förtydliga vad jag skrev innan jag avvek så menar jag inte att straffrabatt skulle finnas i lagboken utan att det är ett undermedvetet psykologiskt fenomen. De som dömer ut straff är bara människor och en del av dem har en stereotyp bild av att kvinnor är mindre våldsamma och ärligare än män, därför ger de i genomsnitt lindrigare påföljder till kvinnor än till män, för samma typer av brott. Jag tror inte det här sker medvetet utan att det är ett resultat av subtila undermedvetna mekanismer. Förmodligen är det också så att personer som ser ”bra” ut i genomsnitt får lindrigare påföljder, oavsett vilket kön de har, eftersom det är lättare att sympatisera med en person som ser bra ut. Min teori är att denna skevhet borde vara starkare hos amatörer (nämndemän) än hos utbildade jurister. Jag hoppas i alla fall att riktiga jurister har tränats i att inte döma efter utseende och bara se till fakta.

Extra intressant blir det här resonemanget när det kommer till Bradley Manning, sergeanten som läckte uppgifter om oegentligheter inom amerikanska militären till WikiLeaks. Manning lider av en könsidentitetsstörning. Efter rättegången, där han dömdes till 35 års fängelse, talade han om att han ville bli en hon och kallas Chelsea. Hade han fått ett lindrigare straff om han bytt kön före rättegången? Eller gäller straffrabatten bara ”riktiga” kvinnor? Nästa fråga är om Manning ska sitta av sitt straff tillsammans med andra män? Även vanliga män utsätts för sexuella övergrepp i fängelset. Hur ska det då inte bli för en man som vill vara en kvinna? Eller kommer den nyblivna kvinnomanning hamna i ett kvinnofängelse? Vad säger kvinnokvinnorna i så fall om det?

Om albertveli

Grävande programmerare.
Det här inlägget postades i Dingding. Bokmärk permalänken.

Kommentera

