Konsten att välja joggingskor

Med hjälp av löparskofetischisten Classe har jag hittat ett bra workflow för att köpa joggingskor*. Fyra enkla steg.

  1. Gör Mizunos test och notera vilka skor de rekommenderar till dig. För mig blev resultatet av testet Wave Inspire 9.
  2. Jämför vilka liknande modeller som finns för andra märken.
  3. När du har bestämt dig för ett märke och modell, kolla vilken storlek du har genom att gå in på Running Warehouse. Välj skon du vill köpa och gör testet som jämför med din nuvarande sko. Testet kommer tala om hur storlek och passform motsvarar din nuvarande sko. Bestäm dig för en storlek (notera att vissa modeller även har breddstorlekar, och framför allt, US och UK är inte samma storlekar).
  4. Nu är det bara att beställa. Bäst är att beställa från UK. T.ex. Wiggle eller Start Fitness. Om du beställer från USA riskerar du att få betala tull medan UK är riskfritt (inom EU).

Om du är osäker, gå in t.ex. till löplabbet. Men var beredd på att säljarna i skoaffärerna kanske försöker pracka på dig skor. Bäst är att beställa själv från nätet utan att bli stressad av en säljare (om du vet vad du vill ha).

Själv stod jag i valet och kvalet mellan Asics och Mizuno, men valde Mizuno eftersom de sägs passa bättre för folk med breda fötter.

Det funkade perfekt. De passar bra, är lättare än skorna jag hade innan men har ändå skön dämpning. Inga problem med benhinnorna (som jag hade med Asicsskorna innan). Jag brukar varva elljusspårspassen med ett par Hoka One One (Mafate Men). De har extrem dämpning och tröttar ut lårmusklerna mer, vilket ger bra träning. Dessutom är dämpningen som balsam för knän och leder.

* Jag använder ordet jogging ist.f. löpning eftersom jag ligger på ett tempo mellan 5:00 och 5:30 minuter per kilometer. Ungefär vid fem minuter förändras steget till ett löpsteg. För mig innebär löpsteg ett flygande steg med en längre period i luften medan ett joggingsteg är mer ”lufsande”.

Om albertveli

Grävande programmerare.
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

