Fri Vilja

Förutom ZX Spectrum har jag även kikat en del på kryptering under semestern. Via ett stickspår ledde det mig till bloggen Shtetl-Optimized och Scott Aaronsons fantasieggande essä The Ghost in the Quantum Turing Machine där han blandar kvantmekanik, filosofi och populärvetenskap i en relativt greppbar form. Jag har översatt några stycken ur essän för att visa hur intressant ämnet är.

Den skrevs som hyllning till Alan Turing på, vad som skulle varit, hans 100-årsdag. Turing var uppslukad av frågan om fysikens lagar och den fria viljan. Författaren försöker förklara var vetenskapen står idag. Vi hoppar in en bit in:

Fri Vilja vs Frihet

Begreppet fri vilja är ett metafysiskt begrepp jag anser ligga utanför vetenskapens område, ett begrepp jag inte ens tydligt kan definiera. Begreppet verkar kombinera två idéer. 1) att dina val inte är påtvingade och 2) att dina val inte är slumpmässiga utan valda av dig.

Det är den andra idéen jag anser ligga utanför vetenskapens område eftersom en skeptiker i efterhand alltid kan förneka att ett ”val” verkligen var ditt, och istället argumentera för att det var Gud, universum, en inre demon, etc som egentligen avgjorde valet. Jag kan inte formulera, i termer av observerbara händelser, vad som ens menas med att skeptikern har rätt eller fel.

Situationen blir annorlunda om vi lägger begreppet vilja åt sidan och koncentrerar oss på fri. Jag blandar begreppen frihet och Knightisk frihet och menar då en stark fysisk oförutsägbarhet, som inte ens kan beskrivas med sannolikheter. Ett fysiskt system är ”fritt” om och bara om det är tillräckligt oförutsägbart, och frihet är egenskapen hos ett sådant system. Ett system som inte är fritt kallas mekanistiskt. Ett Knightiskt system omfattar t.ex. inte vädret – som visserligen uppvisar ett mått av kaos – men där prognoser baserade på sannolikheter fortfarande är möjliga.

Kompatibilism

En kompatibilist tror att fri vilja kan existera även i ett mekanistiskt universum. För mig är ”fri vilja lika verkligt som baseball”, som fysikern Sean Carrol uttryckte det. Den mänskliga förmågan att fatta beslut existerar på samma sätt som Sverige, majskarameller eller ilska existerar, men ingen förväntar sig att den spelar en fundamental roll i universum. För de fundamentala lagarna är den mänskliga hjärnan bara ett beräkningsmönster, liksom solfläckar och orkaner. Vad kan en kompatibilist ta med sig från din essä?

Jag har definitivt mer sympati för kompatibilism än för mysticism, som inte ens är förenlig med en vetenskaplig världssyn. Därför hoppas jag kompatibilister kan finna mycket av vad jag säger kompatibelt med sina egna åsikter.

Kompatibilism definieras ofta som uppfattningen att den fria viljan är kompatibel med determinism. Men så vitt jag kan se har frågan om determinism vs indeterminism ingenting med kompatibilism att göra. När allt kommer omkring accepterar de flesta kompatibilister kvantmekanik, med sina starka indeterministiska implikationer. I den här essän begränsar jag mig till att definiera kompatibilism som tron att den fria viljan är kompatibel med en allmän mekanistisk världssyn – alltså ett universum styrt av någon slags opersonliga, matematiska lagar.

Är då mina perspektiv kompatibla med kompatibilism?

Först, låt mig definiera stark kompatibilism som att ”Alice har fri vilja” är kompatibelt med en värld där en maskin kan byggas som förutsäger Alice framtida val (med förutsäga menar vi en maskin som kan ge korrekta sannolikheter för Alice framtida val).

Som kontrast, låt oss definiera svag kompatibilism som tron att ”Alice har fri vilja” är kompatibelt med att Alice lever i en mekanistisk värld, styrd av fysikaliska lagar, men inte nödvändigtvis med en värld där en förutsägningsmaskin kan byggas.

Då är mitt perspektiv kompatibelt med svag kompatibilsm, men inte kompatibelt med stark kompatibilism. Mitt perspektiv omfamnar universums mekanistiska, tidsförädlande (evolutionistiska) och lagstyrda natur. Å andra sidan bryr jag mig om ifall våra beslut kan förutspås, inte av hypotetiska Laplace-demoner, utan av verkliga maskiner. Om de kan det blir jag bekymrad, och jag överväger seriöst möjligheten att de inte kan det (pga kaotisk förstärkning av okända variationer hos initialtillståndet).

Determinism vs Förutsägbarhet

Jag är determinist: Jag tror inte bara att människan saknar fri vilja, utan att framtiden är utstakad av tidigare händelser. Om händelser i praktiken inte kan förutsägas är det vårt fel, inte naturens.

Om du sträcker predestination [determination] tillräckligt långt, blir begreppet att händelser är förutbestämda [determined] så trivialt att det tappar sin mening.

Exempelvis kan en religiös person hävda att händelser är förutbestämda av Guds uppslagsverk (som bara Han kan läsa). Medan en ateist kan hävda att, per definition, innehåller universums nuvarande tillstånd alla data för att beräkna framtida händelser. Även om vi inte är kapabla att samla in dessa data kan ateisten hävda att sådant kan ”kompenseras” genom att lägga till dolda variabler, tills ekvationen går ihop.

Om våran dolda-variabler-teoretiker inte passar sig kan hon snart bryta mot en, eller flera, av kvantmekanikens inga dolda variabler-teorem. Påståendet att allt är förutbestämt av tillståndens nuvarande natur går inte att motbevisa, mer än Guds hemliga uppslagsverk går att motbevisa.

För mig visar sådan immunitet mot empiriska upptäckter hur klent begreppet determinism verkligen är, om det inte kompletteras av koncept som lokalitet, enkelhet eller förutsägbarhet. En sådan determinism, som går att tillämpa inte bara på vårt universum, utan på alla tänkbara universa, är inte en ”determinism med huggtänder”, som kan utmana någon definition av fri vilja som är värd att diskutera.

”There’s no free will, says the philosopher
To hang is most unjust.
There’s no free will, assent the officers
We hang because we must”

–Ambrose Bierce

Så fortsätter det i 85 sidor! Intressant.

Om albertveli

Grävande programmerare.
Det här inlägget postades i Filosofi, Historia, Krypto. Bokmärk permalänken.

Kommentera

