TSOG: The Thing That Ate the Constitution

TSOG blev den sista boken Robert Anton Wilson skrev. Förkortningen står för Tsarist Ockupation Government och syftar på att Wilson upplevde likheter mellan Tsar-Ryssland före revolutionen och USA under George W. Bush. Boken skrevs efter attacken elfte september 2001. Jag har översatt delar av en intervju om boken från 2002. I = Intervjuaren. RAW = Robert Anton Wilson. Vi kastar oss in i intervjun mitt i ett avsnitt där RAW pratar om matematisk logik (efter att ha pratat om Katolska nattvarden och jämfört att äta brödet, Jesu kropp, och dricka vinet, Jesu blod, med Hannibal Lecter, sen pratat om von Neumann och Korzybski).

RAW: Cheney har givit oss ett nytt tillstånd inom logiken, sant, falskt och förkastligt. Sanna påståenden är sådana som kommer från regeringen, falska kommer från utländska fiender och förkastliga påståenden är sådana vi inte ska fundera på över huvud taget. Ja är sådant som kan bevisas, nej är sådant som kan visas inte stämma och förkastligt är sådant som inte går att testa, som du inte har tillstånd att undersöka. Det är den moderna motsvarigheten till den katolska termen kätteri. Jag kan stolt säga att den här boken består av nära 100% förkastliga påståenden. Det är inte meningen att folk ska fundera över de här sakerna. Det borde inte finnas saker som vi inte får fundera över.

I: Din nya bok TSOG verkar vara din mest politiska bok hittills. Varför väntade du så länge med att skriva en sådan bok?

RAW: Det finns en underton av satir över religion och patriotism i alla mina böcker. Jag antar att den blev mer fokuserad under Clinton-åren, för jag gjorde misstaget att rösta, vilket jag normalt inte gör. Men på något sätt inspirerade Clinton tro i mig. Han tryckte på rätt knappar, använde de rätta orden, använde terminologi från cybernetik och samhällsvetenskap. Jag tänkte att om den här killen är tillräckligt smart kanske han faktiskt kan göra nytta. Sen visade det sig att han inte var bättre än någon av de andra och värre än de flesta presidenterna före honom. Sen kom det mest korrupta presidentvalet i USA:s historia (Bush/Gore). Följt av den här ”oväntade” attacken, som vi fått varningar om från fransmännen, filippinerna, från tre olika avdelningar inom FBI. Det verkar som att alla visste om det utom Dubya (Bush). Märkligt nog var han bortrest från Vita Huset när det inträffade, förmodligen på väg mot ett ”safe house”. Ett udda sammanträffande. Herre Gud vilken tur den här killen har. Eller så kanske han läste de där rapporterna trots allt. Han kanske kan läsa, vem vet?

Det var nog kombinationen av det korrupta valet och det nya Pearl Harbor, vilket i mina ögon verkar lika fejkat som det första Pearl Harbor. Jag arbetade på en annan bok men jag kom ingen vart för jag skrev hela tiden på den här. Anledningen är att jag aldrig känt mig så optimistisk över vår potential som jag gör nu med alla vetenskapliga framsteg som sker och jag har aldrig känt mig så frustrerad över att vi inte använder den potentialen. För att citera Ezra Pound: ”Det är som att vara mitt i ett skyfall där folk springer omkring med skedar och skriker att vi inte får tag på vatten, vi måste döda varandra över vattnet. Ingen inser att det öser ner.” Att ge alla rent dricksvatten skulle kosta kanske sju miljoner dollar. Om vi har råd att ge Israel tre miljarder dollar om året för att bråka med araberna, har vi råd att ge sju miljoner för rent dricksvatten. Sen kunde vi ge folk adekvat sjukvård.

Det är inte sant att terroristerna hatar oss p.g.a. vår frihet. Vi har inte ens mycket frihet som de kan hata. De hatar oss för att vi utnyttjar dem, stjäl deras naturresurser, förslavar dem, krigar mot dem, dumpar napalm över dem från luften, bombar dem. Det är så vi behandlar tredje världen. De flesta amerikaner har en vag uppfattning om hur illa vi behandlade våra egna aboriginer (indianerna) och har en vag skuldkänsla över det. Men de har ingen aning om att vi behandlat resten av världen på samma sätt de senaste hundra åren. Vi har invaderat länder i tredje världen sen 1898 eller så. Om du räknar med mexikanska kriget blir det över 150 år. Herre Gud, varför slår de tillbaka? De måste hata vår frihet. Hur kan folk vara så korkade att de tror på det? De hatar oss för att vi har attackerat dem och rånat dem i 150 år. Vem kan hata någon för deras frihet? De har mer frihet än jag har i Amsterdam. Jag hatar dem inte för det, jag avundas dem. Om jag hade bättre hälsa skulle jag flytta dit.

I: Vad betyder TSOG?

RAW: TSOG står för Tsarist Ockupation Government. Jag uppfann förkortningen när jag upptäckte att det mesta jag ogillar med USA:s regering kunde spåras tillbaka till James Jesus Angleton (CIA). Angleton hade definitivt en allians med Tsar-grupper inom Sovjet, som försökte störta Sovjetsystemet, samt med nazi-generalen Reinhard Gehlen. CIA:s Tsarist-Nazi-Allians började utkristallisera sig som nyckeln till allt som verkat galet, bisarrt och obegripligt med amerikansk utrikespolitik de senaste 50 åren. Min uppfattning är att tänkandet inom den styrande klassen i USA i grund och botten ligger inom den Tsariska paradigmen. De medger det inte, men det är så de agerar.

Enligt mig tog inkvisitionen aldrig slut. Katolska kyrkan avslutade officiellt bålbränningarna 1819, men inkvisitionen existerar än. Den kallas den heliga orden av trons doktrin. De bränner dig inte längre på bål, de bara kastar ut dig från kyrkan. Och nu har USA:s regering sin egen inkvisition. Gud vet vad som händer om du har några förkastliga idéer. Jag har fler förkastliga idéer än de flesta. FDA, DEA etc har tagit våra mest värdefulla friheter. Det mest uppenbara är first amendment (första författningstillägget, religionsfrihet, yttrandefrihet, pressfrihet, mötesfrihet, röstfrihet). Konstitutionen (författningen) förbjuder alla lagar som bryter mot första författningstillägget. Men varje år stiftar högsta domstolen nya lagar som begränsar yttrandefriheten, pressfriheten etc. Ibland beslutar de att det är författningsenligt, trots att det uttryckligen står inga lagar i konstitutionen. Jag håller med Hugo Black. Inga lagar betyder inga lagar. Det betyder inte vissa lagar.

… (pratar om 10:de författningstillägget och medicinsk marijuana) …

Folk har ingen möjlighet att påverka längre. Regeringen bestämmer vad som är tillåtet och vad som är förbjudet. Det är precis som inkvisitionen, det är förkastligt. Du får inte tänka på det, får inte göra det. Även om du väljer att rösta skiter de i det. Vi tror inte på demokrati längre. Har du inte märkt det? De hatar oss p.g.a. våra friheter, men vi har inga.

I: Är boken patriotisk?

RAW: Det är mycket jag älskar med det här landet och boken är patriotisk eftersom den ger stöd till konstitutionen. Men inte hela konstitutionen. Den har vissa defekter, som slaveriet, jag vill inte återinföra det. Annars är konstitutionen ett av människans bättre politiska system och den är starkt rotad hos folket. Visserligen agerar inte regeringen efter den, men den existerar. Den är tryckt på baksidan av varenda uppslagsbok och hänger på väggarna i många klassrum. Även om TSOG inte får någon annan effekt än att folk läser om konstitutionen är jag ändå nöjd.

I: Varför skriver du så ogynnsamt om tro i TSOG?

RAW: Vi kallar det tro om vi avgör att något är förkastligt istället för att kontrollera det. Tro är det största mentala problemet på den här planeten. Det som pågår nu, korståget, 1000 år efter det förra korståget, händer för att folk har tro på Kristendom och Islam. Båda menar att de andra har fel, de delar inte vår tro eller vår hudfärg. Om du inte tillhör Islam har du fel och om du hackar på Islam under 1000 år har du väldigt, väldigt fel och vi ska spränga skiten ur dig. Allt det här är resultatet av tro. Om israeler och palestinier plötsligt blev ateister skulle de vakna upp och förstå att de inte vet något alls utan bara gissar. De skulle hitta en förhandlingslösning inom två veckor. Anledningen att de inte kan det är att bägge har en helig skrift som säger att du måste strida för det här landområdet och Gud ska ta hand om dig. Så länge folk har en sådan typ av tro kommer de aldrig sluta kriga. De andra har fel och vi har rätt. Ingen ska ens fundera över frågan, det är förkastligt att fundera. Vi kanske borde tänka på det förkastliga. Det som kallas kätterskt, förkastligt, hädiskt, skandalöst, kanske är det just det som vi borde tänka mest på. Det är de frågor som vi konfronteras med.

I: Vem förespråkar mest entusiastiskt tro i USA idag (2002)?

RAW: Organiserad religion, politiker och så klart reklammakarna. Reklammakarna säger inte åt dig att tro, men de betingar dig att reagera bortom förnuft. De jobbar med betingade reflexer och inom politiken används betingade reflexer plus tro. Reklambranschen har inte lyckats få dig känna för tvättmedel som du känner för Scientologerna, Islam, Katolska kyrkan eller George W. Bush. Men om de kunde skulle de göra det, för tro förstärker betingade reflexer mycket bra. Du slutar tänka helt om du har tillräckligt med tro. Folk har styrts av tro under merparten av historien. Människor kan delas in i tre grupper.

  1. De godtrogna som tror på varenda bluffmakare som dyker upp.
  2. Sociopaterna som vet att folk är godtrogna och utnyttjar dem genom att sälja Brooklynbron till dem, erbjuda en kortare vistelse i skärselden eller en evighet med dansande oskulder i paradiset.
  3. Sen finns vi, som ser både de godtrogna och sociopaterna. Vi vill inte utnyttja de godtrogna, vi vill väcka dem och få dem att tänka själva. Men de lyssnar sällan. De föredrar sociopaterna som smickrar dem, lirkar med dem och separerar dem från sina plånböcker.

Jag har vant mig att tala för redan övertygade, men jag når inte ut till de som behöver väckas.

I: Har du någon personlig tro?

RAW: Ja, jag har några starka känslomässiga band och kraftfulla intuitioner, men det är inte dogmer och jag försöker inte köra ner dem i halsen på folk. Jag tror på någon slags intelligens bakom Universum men jag vägrar kalla den Gud. För dem betyder Gud en gubbe med långt skägg som kontrollerar att 12-åringar inte masturberar, annars slänger han dem på brasan i miljontals år. Jag kan inte använda ordet Gud, som har sådan korkad, vidskeplig klang. Kyrkor träffades av blixten innan de satte åskledare på dem. Varför behöver en kyrka åskledare? Om Gud lyssnar på böner behöver de bara be Gud att inte skicka blixten på kyrkan, men det fungerar inte. Religiös förtröstan innebär att tro på sådant du vet inte stämmer, det är därför de har åskledare. De pratar med Gud som om han vore en 4-åring. Du är så stor och allsmäktig, ge oss vad vi behöver. Han beter sig också som en 4-åring i bibeln. En sådan Gud skulle inte kunna uppfinna en DNA-molekyl. Han skulle få en bit av molekylen rätt, sen tabba sig och i vredesmod skicka eld och svavel över någon by och be en hövding gå och mörda någon annan stam. Skulle det vara hjärnan bakom Universum? Jag kan inte tro det. Det är inte någon dogm, men jag har en intuition om att det finns någon slags intelligens i Universum, eller kanske ovanför. Men jag tänker inte försöka övertyga någon annan om det.

I: Vad tror du är skillnaden mellan ockultism och religion?

RAW: Inte mycket. Scientologin har idag så många medlemmar att den slutat kallats ockult och mer och mer kallas religion. Skillnaden är antalet medlemmar och storleken på bankkontot. Med få medlemmar och litet bankkonto utsätts du för trakasserier, som på medeltiden. Men har du tillräckligt många medlemmar, tillräckligt många potentiella väljare, tillräckligt med pengar, kallas du religion, blir respekterad, inbjuden till TV och kallas trossamfund så du kan ta emot pengar skattefritt. Konstitutionen försökte förhindra insamling av pengar till kyrkor, men det står ingenting om trossamfund, det är därför den termen används så mycket. De försöker förvandla oss alla till ett trossamfund där ingen vågar tänka på någonting förkastligt.

När jag gick ur Katolska kyrkan var jag rotlös, vandrade runt som en Woody Allen karaktär. Då upptäckte jag att många politiska organisationer hade samma typ av rigida uppbyggnad som religiösa grupper. Jag var t.o.m. trotskyist en tid. Sen blev jag objektivist som botades av att möta Ayn Rand. Hon var mer dogmatisk än alla 1900-talets påvar tillsammans, eller centralkommitén i trotskyistiska partiet. Då kom jag underfund med att vad som är fel med dessa personer inte nödvändigtvis är att de tror på fel sak, utan att de tror så starkt att de inte kan tänka på något annat och inte lyssnar på invändningar(*). Nu när TSOG sitter vid makten stödjer de trossamfund. De vågar inte säga religion, för det skulle så uppenbart bryta mot konstitutionen. Men det de stödjer är enfaldighet, för tro är enfaldigt. Att inte utreda, inte försöka ta reda på sanningen, inte undersöka, de säger bara ”jag tror, jag tror”. De försöker reducera oss till en nation av idioter med alla dessa samfund baserade på tro. Dubya talar alltid om trobaserad hit och trobaserad dit. De vill ta oss tillbaka till medeltiden. Jag kallar det Tsarist Ockupation Government, men det är egentligen ännu mer primitivt. De vill ta oss tillbaka till 1200-talet eller så. Före den moderna Tsarismens uppgång. Det är ett För-Tsariskt styre under Tsarisk förklädnad.

I: Tror du verkligen den här vilseledande policyn är medveten?

RAW: Jag vet inte, men min gissning är att de följer samma policy som Muhammed den store i Indien. Inte han bakom Islam, han som erövrade Indien. Han reducerade indierna till analfabetism och fattigdom för han trodde fattiga, obildade människor är lättare att styra över. Engelsmännen gjorda samma sak i Irland under 1500-, 1600- och 1700-talen. De förbjöd gaelliska, förbjöd irländare att äga hästar och vapen, eller en gård större än ett tunnland och förbjöd dem att utbilda sina barn. Sen kom de på att irländarna skickade sina barn till Frankrike för att utbildas, då stiftade de en lag som förbjöd utbildning av irländare innanför eller utanför Irland. Så om Muhammed den store kunde tänka så och Brittiska imperiet kunde det är det inte så långsökt att tänka sig att George W. Bush och hans medkonspiratörer kan göra det. De gör allt som står i deras makt för att fördumma det här landet. Jag tror inte de gör det för att de själva är korkade. Jag håller med J.R. Bob Dobbs (lovad vare Bob). VD för Church of the Subgenius. Han menar att de två största misstagen i USA är att:

  1. Tro att politikerna är dumma.
  2. Tro att de menar väl.

Jag tror inte alls de är dumma och jag tror definitivt inte att de har goda avsikter. Men de vill att vi ska vara så dumma som möjligt, det är vad jag tror. Inte dogmatiskt, men det är min gissning. Alla möjliga grupper har använt den här taktiken. De vill inte att de erövrade folken ska vara för smarta. Definitivt inte beväpnade.

Jag älskar ordet terrorism. Terrorism betyder att avväpna dem så pass att det enda sättet de kan slå tillbaka är genom att spränga sig själva. Åh, vad hemska de måste vara som gör något så dumt. Men när du erövrar folk, tar deras land och behandlar dem illa, tar deras vapen, kommer de självklart använda det som finns kvar. Då kan du kalla dem terrorister. De kallade även IRA terrorister. Herre Gud, England terroriserade världen under sju århundraden och de har mage att kalla andra terrorister? USA har bombat världen i bitar under hela min livstid och de har mage att kalla de som slår tillbaka terrorister?

Jag tror inte de tappade bort alla dessa varningar om vad som var på gång 9/11. De ignorerade dem för de ville ha en ursäkt att starta krig. Det bästa av alla krig, ett odefinierat krig utan slut. Ett krig mot terrorism är som Katolska kyrkans krig mot kätteri. Det tar aldrig slut på kättare. Vem som helst kan anklagas för att vara kättare. Vem som helst som gör motstånd på något sätt. Tänk om det kom en ny Gandhi som började bli obekväm. Tror du bankerna och storföretagen skulle säga att vi har en ny Gandhi här som vi måste mörda? Nej, de skulle säga att vi har en terrorist. De har fått en blankcheck att attackera vilket land som helst, var som helst, när som helst. Det är terrorister där borta, och vi ska inte ställa frågor. Frågor är förkastliga, det är förkastligt tänkande enligt Cheney. Vi ska bara tro på vad de säger.

I: Har du funnit det svårt att behålla din optimism efter 9/11?

RAW: Konstigt nog, nej. 9/11 chockerade inte mig som de flesta andra. De pratar om hur 9/11 förändrade världen. Men världen förändrades inte. Världen har varit på det här sättet sedan Nobel uppfann dynamiten. Folk på den här planeten har sprängt varandra i över hundra år nu, i större och större skala varje decennium. Världen har inte förändrats, den kom bara tillbaka till Amerika. De senaste 50 åren har USA stått för merparten men inget har kommit tillbaka. Jag visste att förr eller senare skulle något komma tillbaka och träffa oss. Det förvånade mig inte alls, jag undrade bara varför det dröjde så länge. Så det dämpade inte min optimism, det fick mig bara att inse att kampen skulle bli längre och hårdare än vad jag först uppskattat.

Å andra sidan kanske det här är början till slutet. Människor behöver sammanhang och internet erbjuder ett större sammanhang. Vi behöver få regeringarna ur vägen och låta världens folk kommunicera själva över internet. Det kommer ta ett tag och det låter kanske utopiskt, men regeringar är ett jäkla ofog för alla. Ingen gillar dem egentligen. Vissa gillar den egna regeringen eftersom de hjärntvättats till att tro att den inte är lika fördärvad som andra. Folk överallt tror det. I Singapore, ett av världens mest korrupta länder, tror säkert också folk så om sin regering.

I: När började du ana att USA:s regering är lika ond som god?

RAW: Som alla amerikaner gick jag i en skola som tränade mig i patriotism. Alla avancerade länder har skolor där barnen tränas i patriotism. Jag trodde på det där när jag växte upp. Det var först på gymnasiet på 40-talet, när mina ”liberala” lärare sa att alla som ifrågasatte Pearl Harbor var förkastliga. Vissa av dem nämnde t.o.m. historiker som jag inte fick läsa för att de var ”förkastliga”. Det väckte skeptikern i mig så jag började läsa de förkastliga historikerna. Harry Elmer Barnes, Charles A. Beard, James J. Martin. Det passade in med vad jag läst om anarkism. Jag började misstänka att Roosevelt lurat oss precis som jag misstänker att Bush lurat in oss i nutidens attacker. Men jag var inte 100% säker och jag är ännu inte säker, men jag skulle säga att oddsen är jäkligt goda. De avkodade japanernas krypton, de visste vad japanerna hade i kikaren. Armén och flottan tvingade fram en utredning och den kom fram till att det från de avkodade meddelandena gick att förutsäga inte bara att en attack var planerad, utan även exakt plats, datum och klockslag.

Sen kom kalla kriget, som inträffade för snabbt för min smak. Jag lyssnade på radio, gick på bio, AVK var slut, ryssarna var våra allierade och tyskarna var våra fiender. Plötsligt en dag blev tyskarna våra allierade och ryssarna våra fiender, lika onda som tyskarna var heroiska. Det hade aldrig funnits en nazist i Tyskland, det kunde lika gärna varit en invasion av eskimåer som utgjorde nazistpartiet, inte en enda tysk hade varit inblandad. Jag kunde bara inte tro på det, förändringen var för stor. Sen kom Vietnam och jag blev allt mer tveksam. Mordet på John F. Kennedy. Jag började känna, Herre Gud, det här är precis som Europa under medeltiden. Saker och ting har inte förändrats nämnvärt. Som Romarriket. För varje decennium ser jag fler paralleller. Inte bara med Romarriket, även med Tsar-Ryssland.

I: Stödjer du någon politisk inriktning?

RAW: Ibland kallar jag mig libertarian, men det är bara för att de flesta inte förstår vad anarkism innebär. Om du säger att du är anarkist tror de att du ska ta fram en bomb och kasta på någon byggnad. De förstår inte konceptet med frivilligt samarbete. Att ersätta tvång med frivilligt samarbete och avtal. Libertarian är ett ord som inte orsakar så mycket ängslan hos lyssnaren. Och libertarianer, om de vore principfasta, skulle faktiskt vara anarkister. De intar positionen som kallas minarki, en minimal regering. Anledningen att jag inte tror på minarki är att vi startade med en minimal regering, men det tog oss bara 200 år innan vi fastnade med TSOG, som vi har nu. Alla regeringar är farliga, oavsett hur små. Istället för myndigheter borde vi ha avtalsenliga föreningar, som du kan hoppa av från om du inte gillar riktningen föreningen är på väg mot. Religioner stred i hundratals år i Europa innan de kom överens om att tolerera varandra. Myndigheter borde fungera som religion, alla skulle kunna välja den de gillar. Men det skulle vara kontraktuellt, inte obligatoriskt. Jag skulle inte ha något emot att betala skatt till en lokal förening för att bistå med en polisstyrka, så länge vi behöver en. Men jag vill inte betala skatt för att USA:s regering ska bygga fler missiler för att spränga fler människor i bitar.

I: Efter 9/11 verkar krig vara vägen som många länder väljer. Blir du nedslagen av det?

RAW: Den som inte är pessimistisk nu måste vara stenad. Så länge USA för en politik som irriterar 3/4 av världen kommer det finnas terrorister. Även om USA mot förmodan skulle lyckas hitta bin-Ladin, omskära Islam och utrota Al-Qaeda skulle det komma terrorister från andra länder i tredje världen. Så länge USA fortsätter vara översittare över världen är det här ett krig utan slut. Som kriget mot droger. Inget slut inom synhåll. Finansieringen fortsätter i evighet och Partyt tar aldrig slut.

Mitt författarskap drivs av vrede och optimism. Vrede över att ett vilselett folk fortsätter stödja regeringen och optimism över möjligheterna som är inom räckhåll. Vetenskap och teknik har skapat en verklig möjlighet till vad som brukade kallas Utopia. Vi är på gränsen att uppnå det om vi använder vår energi och teknologi på ett intelligent sätt. Tyvärr använder inte de som äger tekniken den på ett intelligent sätt. Jag har både optimism och vrede, vilket jag tycker är en bra mix. Det håller mig upptagen i alla fall. Om jag hittar på något särdeles fyndigt om George Bush får det mig att må bra i timmar. Det är tillräckligt roligt, så jag tror citaten kommer få bra spridning.

Tyvärr har jag för mycket empati för att äta kongressmän, men om Hannibal Lecter släpptes lös skulle jag inte ha något emot om han åt upp ett par hundra av dem i mitt ställe. Under tiden får jag utlopp via mitt skrivande. Stromson, Jerry Falwell, Thurman, George Bush, det finns ett antal av dem som skulle bli en utmärkt gourmet för Dr.Lecter.

(*) Jfr. Folkpartister

Om albertveli

Grävande programmerare.
Det här inlägget postades i Historia, humor, Orwellianskt, Piratpartiet, Poesi, Politik. Bokmärk permalänken.

Kommentera

