British Lion

I måndags (24 Sep) släppte Steve Harris från Iron Maiden sin första soloskiva. British Lion.

Jag testade att köpa skivan via iTunes Store. Det är första gången jag köpt en digital nedladdning och det bara funkade. Inga problem.

Vid första lyssningen var jag inte imponerad. Låtarna kändes tråkiga. Inget som direkt fastnade med undantag av låten Judas. Men efter några lyssningar växer skivan. I ett par av låtarna kan Iron Maiden anas. Us Against the World inleds t.ex. med en typisk tvåstämmig gitarr a-la Maiden. Annars är skivan mer experimentell med flera lugna och stämningsfulla partier. Sångaren (Richard Taylor) är inte lika skrikig som Maidens olika sångare varit och är. Han sjunger rent, med säkra och kontrollerade vibraton. Det märks att det här är Steve Harris projekt. Han spelar ju bas i Maiden och på den här skivan har basen en framträdande roll medan gitarrsolona är både korta och få (spelade av den relativt okände Grahame Leslie). I vissa partier pumpar basen själv utan några trummor och ett par låtar har endast bas och trummor i versen för att fylla på med gitarrer som extra tyngd i refrängen. Visserligen hörs det att det är Steve Harris som spelar men basspelet låter mer Rush än Maiden.

Låtarna är omväxlande och har lånat från olika musikstilar. Det låter lite som en blandning av Rush, Iron Maiden, UFO och Led Zeppelin med tonvikt på det förstnämnda Rush. Jag ger skivan 4 arkeologiska artefakter (av 5 möjliga). Vid första lyssningen ville jag bara ge den två eller tre. Men efter några lyssningar dristar jag mig till att avrunda uppåt till en fyra.

Om albertveli

Grävande programmerare.
Det här inlägget postades i Musik, Recension. Bokmärk permalänken.

Kommentera

