Den döende tuppen

Här kommer en gammal slavisk folksaga/myt nedtecknad av Afanasiev vid mitten av 1800-talet i verket: Slavernas poetiska skildring av naturen. Dessa myter hade förts vidare via muntlig tradition under många århundraden innan de tecknades ned av Afanasiev. Den här är löst översatt av mig från engelska (som i sin tur är en översättning).

EN HÖNA OCH EN TUPP promenerade i prästens ladugård.
Plötsligt satte tuppen en böna i halsen. Hönan
tyckte synd om honom, så hon gick till floden för
att be om lite vatten. Floden svarade: ”Gå till linden
och be om ett blad, då ska jag ge dig vatten”.

Hönan gick till linden. ”Lind, lind, ge mig ett
löv, jag ska ta det till floden och floden kommer
ge mig vatten, jag kommer att ta vattnet till tuppen, som
kvävs av en böna — han inte kan andas och han kan inte
nysa, han ligger som död!” Linden svarade: ”Gå till pigan
och be om lite tråd, då ska jag ge dig ett löv”.

Hönan gick till pigan. ”Piga, piga, ge mig lite
tråd, jag ska ta den till linden, och den kommer ge
mig ett löv, jag ska ta det till floden och floden
kommer ge mig vatten, jag kommer att ta vattnet till tuppen,
som kvävs av en böna — han inte kan andas och han kan inte
nysa, han ligger som död!” Pigan svarade: ”Gå till
kon och be om lite mjölk, sen ska jag ge dig tråden”.

Hönan gick till kon: ”Ko, ko, ge mig lite mjölk, jag
kommer att ta den till pigan, som kommer ge mig
lite tråd, jag kommer ta den till linden, och den
kommer ge mig ett löv, jag ska ta det till floden och floden
kommer ge mig vatten, jag kommer att ta vattnet till tuppen,
som kvävs av en böna — han inte kan andas och han kan inte
nysa, han ligger som död!” Kon svarade: ”Gå till drängen och
be om lite hö, då kommer jag ge dig mjölk”.

Hönan gick till drängen: ”Dräng, dräng, ge mig lite
hö, jag ska ta det till kon, som kommer ge mig lite mjölk;
Jag kommer ta mjölken till pigan, som kommer ge mig
lite tråd, jag kommer ta tråden till linden som kommer
ge mig ett löv, jag ska ta lövet till floden och floden
kommer ge mig vatten, jag kommer att ta vattnet till
tuppen, som kvävs av en böna — han inte kan andas
och han kan inte nysa, han ligger som död!” Drängen
svarade: ”Gå till smeden och be honom smida en lie. Då
kommer jag ge dig höet.”

Hönan gick till Smeden: ”Smed, smed, smid mig en lie, jag
ska ta den till drängen som ska ge mig hö; jag
kommer ta det till kon, som kommer ge mig lite mjölk.
Jag kommer ta mjölken till pigan, som kommer ge mig
lite tråd, jag kommer ta tråden till linden som kommer
ge mig ett löv, jag ska ta lövet till floden och floden
kommer ge mig vatten, jag kommer att ta vattnet till
tuppen, som kvävs av en böna — han inte kan andas
och han kan inte nysa, han ligger som död!” Smeden
svarade: ”Gå till Laia* och be dem om lite kol. Då
kan jag smida en lie åt dig.”

Hönan gick till Laia: ”Laian, Laian, ge mig lite kol, jag
kommer ta det till smeden, som ska smida mig en lie; jag
ska ta lien till drängen som kommer ge mig hö. Jag
kommer ta det till kon, som kommer ge mig lite mjölk.
Jag kommer ta mjölken till pigan, som kommer ge mig
lite tråd, jag kommer ta tråden till linden som kommer
ge mig ett löv, jag ska ta lövet till floden och floden
kommer ge mig vatten, jag kommer att ta vattnet till
tuppen, som kvävs av en böna — han inte kan andas
och han kan inte nysa, han ligger som död!” Laianen
gav barmhärtigt hönan lite kol. ”Tack herrn!”

Hönan tog kolet till smeden, som gjorde en lie. Hon
tog lien till drängen som gav hönan hö. Hönan
tog höet till kon. Kon gav hönan lite mjölk som hon
tog med sig till pigan. Pigan gav tråd till hönan som tog
tråden till linden. Hönan fick ett blad från trädet, hon
tog bladet med till floden och fick där lite vatten. Till
slut tog hon vattnet till tuppen. Men han låg där alldeles
stilla, varken flämtandes eller andandes. Han hade kvävts
till döds av en böna!

*Invånarna i byn Laia vid floden Dvina bröt en gång i tiden kol till smederna i Archangelsk hamn.

Om albertveli

Grävande programmerare.
Det här inlägget postades i Historia, humor, Poesi. Bokmärk permalänken.

Kommentera

