Debatten om SVT fortsätter

I höstas visade SVT:s Dokument Utifrån en omdebatterad norsk film om bosnienkriget, Staden som offrades. Det som var annorlunda med den här filmen var att den visade kriget ur en annorlunda synvinkel än den vi är vana att se. Filmen försökte nå bortom den förenklade svart-vita bilden ”dumma serber mot oskyldiga offer”. Detta har väckt starka reaktioner och jag blev förskräckt när jag såg vilket hat som släpptes lös, bl.a. på newsmill, svt-debatt, dagens opinion och till och med i SR-programmet medierna. Hatet riktades mot serber i allmänhet och inte minst mot SVT, framför allt mot redaktionschefen på Dokument Utifrån (Axel Arnö) och chefen för hela SVT (Eva Hamilton). Det verkar som det är fritt fram att uttrycka oresonligt hat i svensk media så länge hatet riktas mot serber. Folk som inte visar upp tillräckligt hat mot serber verkar också gå bra att hata. Jag ger inga länkar eftersom jag tycker allt detta hat är osmakligt. Däremot kan jag länka till en ny debattartikel som, liksom jag, försvarar SVT och tyckte det var bra att filmen visades.

Jag vill också betona att jag inte har några djupare kunskaper om händelserna i bosnienkriget, men jag tycker ändå att SVT måste kunna visa filmer som belyser konflikter ur olika synvinklar utan att hela h-vetet ska behöva braka loss.

Peace out.

1. Länk till debattartikeln.

2. Länk till själva filmen.

Om albertveli

Grävande programmerare.
Det här inlägget postades i Media och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

