Chomsky om medierna och propagandan

I ett par omgångar har jag gjort små försök att sätta mig in i vad som egentligen hände under inbördeskriget i Jugoslavien på 1990-talet. Tyvärr är det är alldeles för komplicerat för en kort bloggpost. Men jag kan skriva lite om hur märklig medierapporteringen varit.

Chomsky beskriver vad det handlar om. Några citat.

Orwell och medierna

”Orwell talade [i Djurfarmen] egentligen om hur oönskade idéer förtigs utan att bli förbjudna. Anledningen till det är att tidningarna är i händerna på rika individer och grupperingar som har intresse av att det skrivs och talas bara om vissa idéer. Det finns alltså inget ministerium för censur men man lyder strängt ”den politiska korrekthetsprincipen”. Barn lär sig från tidig ålder vad man ska tala om och vad som bör förtigas.

Medierna ser inte på sina läsare eller tittare som medborgare utan som konsumenter. Idag är tv-programmen utformade för att tittarens uppmärksamhet ska fästas där reklamen finns medan informationen till medborgarna bara spelar en biroll. På samma sätt som man gör reklam för tvättmedel så gör CNN reklam för sina övertygelser, inte för nyheter.”

Hur globaliseringen påverkar medierna

”[globaliseringen]…leder till mediekoncentration i händerna på ett fåtal ägare. När vi talar om redaktionell policy kommer den att avspegla kapitalägarnas åsikter. Sämre informationskvalitet, färre ämnen och mer reklam. Tidningsägare i länder från det forna östblocket, huvudsakligen utlänningar från Väst, känner inget ansvar gentemot dessa länder. Deras huvudintresse är vinst. Men det är inte mindre viktigt att tillverka den sortens läsare som passar deras intressen, ­ att hos sina läsare tillverka påtvingade behov för, exempelvis, den amerikanska livsstilen. Kapitalet från Väst – som kontrollerar medierna i outvecklade länder – har även som mål att fragmentera samhället, att förvandla individen till en passiv, isolerad konsument som inte är i stånd att delta i sitt lands politiska liv, så att den inte kan störa de rika och mäktiga. Läsaren och tittaren har endast rätten att vara passiv konsument, att välja kanaler och program. TV odlar med sin reklam beroende och skapar människor som kan kontrolleras.”

PR handlar om att kontrollera tänkandet ... Övertyga människan att hennes ansträngningar att göra uppror mot det rådande systemet i förväg är dömda att misslyckas och att hennes kamp är förgäves och meningslös. Därför bör människan ledas att tänka på livets ytliga ting och på trendiga varor.

Om PR (Public Relations/PRopaganda)

”PR skapades runt 1920 i USA. Det handlar om att kontrollera tänkandet. Det är inte bara fråga om att ha kontroll över hur man ska tänka och vad man ska köpa (on-job control), utan även om att ha kontroll över hur man inte ska tänka, alltså om vad man bör få ur skallen (off-job control). Här rör det sig om en filosofi som ska övertyga människan att hennes ansträngningar att göra uppror mot det rådande systemet i förväg är dömda att misslyckas och att hennes kamp är förgäves och meningslös. Därför bör människan ledas att tänka på livets ytliga ting och på trendiga varor. Vi talar alltså om en enorm industri som inte är begränsad till reklam utan når till samhällets alla sfärer, från grundskolan till universitetet. Detta är en typisk amerikansk modell som är ytterst självsäker. Hitler var djupt imponerad av den brittisk-amerikanska propagandan och skrev att det inte var soldaten utan propagandan som avgjort det första världskriget.”

En svart och vit historia

Vad har det här med Jugoslavien att göra då? Jo, jag märkte snabbt att rapporteringen därifrån var skev, vissa krigsförbrytelser har lyfts fram medan andra tystats ner. Allt i ett mönster som relativt lätt kan avkodas genom att skrapa lite på ytan. Nyckeln till att knäcka koden är att skylla allting på serberna. Medierna har bokstavligen tagit en blodröd historia och målat om den i svart och vitt. Varför vet jag inte. Förmodligen är det flera orsaker som samverkat. En sak är i alla fall säker, verktyget som har använts är PR.

Hjord av självständiga tänkare

Chomsky beskriver i en annan intervju västerlandets intellektuella som ”en hjord av självständiga tänkare”. De kallar sig självständiga men springer ständigt åt samma håll i samma klunga. Den som sticker ut blir marginaliserad, utstött och i många fall arbetslös. Ett slående exempel är Ordfronts redaktionschef Björn Ekelund, som tvingades avgå efter en enda artikel om Balkankrigen som stack ut från konsensus hos hjorden av självständiga tänkare.

SVT och Haag

Under hösten har SVT gjort samma ”misstag” som Björn Ekelund. De visade en film på Dokument Utifrån (Staden som Offrades) som avvek från den (med dyra PR-pengar) inarbetade bilden av Bosnienkriget. En riksdagsledamot och en statssekreterare (bägge från FP) gick till hårt angrepp mot SVT. Sen blandade själva Haagtribunalen sig i och skickade ett brev till chefen för SVT, Eva Hamilton.

Det är så PR fungerar. Nu förstår ni kanske varför rapporteringen från gamla Jugoslavien varit så skev. Den som inte rättar in sig i ledet och rapporterar enligt EU-standard blir bespottad och utstött, oavsett om han/hon är redaktionschef eller till och med chef för landets public-service TV. Målet är inte att media ska rapportera en objektiv bild av sanningen. Media ska rapportera exakt den bild som de som bestämmer vill se (de som Occupy Wall Street kallar 1%). Liksom i Orwells Djurfarmen förtigs oönskade idéer.

Internet bryter medieblockaden

En stor utmanare mot den här typen av medieblockad är internet. I och med internet kan läsaren överge sin roll som passiv konsument. Han/hon kan stänga av TV:n och själv ta del av fakta ur olika synvinklar och bilda sig en egen uppfattning. Enprocentarna ser internet som ett gigantiskt hot. Samtidigt som jag skriver dessa rader sitter de och lobbar, mutar, hotar och lockar för att få igenom ny lagstiftning som på olika sätt ska begränsa internet. Bland annat genom filtrering av ”oönskat” innehåll och genom att registrera människors aktiviteter, både på och utanför internet. Detta sker inte bara i Kina, Ryssland och Syrien (som är de vi får höra talas om via media). Det är i högsta grad aktuellt även här i Väst.

Avslutningsvis Chomsky om internet:

”Fram till första världskriget fanns i England och USA en stor, oberoende press. Den försvann genom att sakta köpas upp av den privata sektorn, mäktiga företag, alltså av ekonomiska intressen. Med internet bör vi vänta. Kommer ekonomiska intressen att segra även här? Redan nu ser vi en klar tendens, ett försök från företagens sida att förvandla internet till en Shopping Service, där konsumenten kan köpa allt utan att lämna sitt hem. Lyckligtvis tycker inte en stor del av folket som de privata företagen och vägrar alltså att bli degraderade till passiva konsumenter. Det blir strid om internet och svårt att förutse slutresultatet.”

Advertisements

Om albertveli

Grävande programmerare.
Det här inlägget postades i Historia, Piratpartiet, Politik. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s