Oro i Oslo

Dagen har varit minst sagt dramatisk i Norge. Först sprängdes en bomb mitt bland departementen, till och med statsministerns rum blev utblåst av tryckvågen. Sen har minst en gärningsman skjutit vilt bland ungdomar på ett politiskt sommarläger. Vad är det som händer? Kaos, förvirring, rädsla, ilska. Ungefär så reagerade folk först på twitter och andra sociala nätverk.

Sen kom en andra våg. Nu börjar folk spekulera om vad som hänt, vem som ligger bakom, vilka motiv de kan ha osv. Egentligen tycker jag det är lite för tidigt, först borde man ta hand om de döda och sårade, hålla högtidliga begravningar, fredliga manifestationer och sådant. Men eftersom alla andra redan börjat spekulera kan lika gärna jag göra det också.

Den första tanken som slog mig var Libyen. Norge är med och bombar i Libyen. Sverige är också med, men Sverige bombar inte. Fotograferar bara. Sen kommer norrmännen och danskarna och bombar. Men varför började jag tänka i de banorna? Jo, för fredagens dåd är alldeles för välplanerade och professionellt utförda för att kunna ha genomförts av någon hemmasnickrad grupp extremister/terrorister. Men vem kan det vara då? Några alternativ:

  • Libyen – Khadaffi hämnas för att Norge är med och bombar Libyen.
  • Afghanistan – Någon vill att Norge ska åka hem från Afghanistan.
  • USA – Någon från USA kan utöva utpressning mot Norge. Fortsätt bomba dittan och dattan, annars…
  • ?
Vem det än är som ligger bakom finns det en uppenbar risk att detta leder till att Norge blir mindre öppet, mer slutet och mer övervakat. Konspirationsteoretikerna kommer garanterat hävda att att de som *vill* ha mer övervakning (globalisterna/makteliten/vatikanen/frimurarna/illuminati/militärindustriella komplexet/kalla dem vad du vill, vilka de nu är) hade ett finger med i spelet. Det kan låta absurt, men det bästa Norge kan göra nu är att fortsätta vara ett öppet samhälle och visa de som utförde dådet att de inte kommer lyckas med sitt uppsåt. Detta gäller oavsett vem det är som ligger bakom. Norge ska fortsätta vara Norge och inte förvandlas till en Orwelliansk mardröm. För då har terroristerna vunnit.
Uppdaterat
Nu kommer uppgifter om att det kan vara en ”ensam galning”. Det lär komma mer information de kommande dagarna.

Om albertveli

Grävande programmerare.
Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Oro i Oslo

  1. Albert skriver:

    Obs, detta inlägg skrevs innan skjutningarna på Utöya var kända. Så här i efterhand kan man bara konstatera att inget av mina alternativ stämde. Men det var ändå ok gissat med tanke på vilken information som fanns just då när jag skrev det. Sen visade det sig att dådet var enormt mycket mer spektakulärt, grymt och overkligt.

    Jag skulle kunna skriva ett blogginlägg om det som är känt om den gripne gärningsmannen, men jag vill inte sprida hans sjuka idéer vidare (som han skrivit ner i sitt manifest).

Lämna en kommentar