FRA-gåtan

FRA levererar en spännande gåta

Här om dagen läste jag ett blogginlägg om en kreativ jobbannons på självaste FRA.

Det har blivit ett mode bland företag att lägga ut små gåtor som den ansökande ska lösa innan han/hon kan söka jobbet. Oftast brukar dessa gåtor vara löjligt enkla och endast tjäna till att väcka uppmärksamhet. Men den här från FRA var lite knepigare. De handlade om att lista ut vad en snutt assemblerkod gör. Men när man väl listat ut svaret inser man att det bara leder till nästa steg i gåtan. Och nästa steg är mycket svårare än vad sådana jobbannonser brukar vara. Jag löste första halvan av steg två under Linux men jag lyckades inte lösa sista steget trots att jag blandade in både gdb och windedbg. Till sist fick jag bita i det sura äpplet och boota upp en virtuell maskin som kör *host* Windows XP. Där installerade jag immunity debugger (som jag aldrig använt tidigare). Efter 10 minuter hade jag löst gåtan. Immunity debugger är verkligen en smidig debugger. De som gör gdb och diverse front-ends till gdb borde kasta ett getöga på Immunity.

Om albertveli

Grävande programmerare.
Det här inlägget postades i Programmering. Bokmärk permalänken.

Kommentera

