Bring ‘em Home

De ska hem, de ska hem.

Pete Seeger sjunger denna sång om de amerikanska trupperna i Vietnam i början av 1970-talet. Det är sorgligt att hans 40 år gamla text är mer aktuell än någonsin idag. Inte bara för USA, även för lilla fredliga Sverige 😦

Snabb översättning till svenska:

Om du älskar ditt land,
De ska hem, de ska hem
Stöd våra grabbar i Vietnam,
Låt dem komma hem, de ska hem

Generalerna blir ledsna, jag vet,
De ska hem, de ska hem
De vill tampas med lede fi men
De ska hem, de ska hem

Här är deras stora fel,
De ska hem, de ska hem
De använder inte rätt vapen,
De ska hem, de ska hem

Världen är full av hunger och okunskap,
De ska hem, de ska hem
Det kan inte besegras med bomber och gevär,
De ska hem, de ska hem

Om du älskar ditt land,
De ska hem, de ska hem
Stöd våra grabbar i Vietnam,
Låt dem komma hem, de ska hem

Jag kan ha rätt, jag kan ha fel,
De ska hem, de ska hem
Men jag har rätt att sjunga denna sång,
De ska hem, de ska hem

Jag måste erkänna en sak,
De ska hem, de ska hem
Jag är ingen pacifist,
De ska hem, de ska hem

Om en armé invaderade mitt land,
De ska hem, de ska hem
Skulle du hitta mig i skottlinjen
De ska hem, de ska hem

Även om de kom med bombplan,
De ska hem, de ska hem
Om de kom med helikoptrar och napalm,
De ska hem, de ska hem

Om du älskar ditt land,
De ska hem, de ska hem
Stöd våra grabbar i Vietnam,
Låt dem komma hem, de ska hem

Visa generalerna hur fel de har,
De ska hem, de ska hem
De använder inte rätt vapen,
De ska hem, de ska hem

Världen behöver bostäder, mat och skolor,
De ska hem, de ska hem
Och några universella regler,
De ska hem, de ska hem

Om du älskar ditt land,
De ska hem, de ska hem
Stöd våra grabbar i Vietnam,
Låt dem komma hem, de ska hem

Soldat i ett meningslöst krig

Om albertveli

Grävande programmerare.
Det här inlägget postades i Musik, Politik. Bokmärk permalänken.

Kommentera

