Odens Mysterier II

Fortsättning på Odens Mysterier, översatt till svenska av mig från den här texten.

Odens 12 Drottar, som ledde Mysterierna1, personifierade Odens 12 heliga och outsägliga namn vilka i sin tur symboliserade zodiakens 12 tecken. Drottarna var konstens och vetenskapens väktare, vilket avslöjades för de som klarat initieringen. Liksom många andra hedniska kulter trängdes Odens Mysteriekult undan av kristendomen, men den underliggande orsaken till deras fall var prästerskapets korruption.

Dramat som är basen för Mysterierna följer den fornnordiska skapelseberättelsen om hur världen skapades ur rimfrostjätten Ymers kropp och hur Oden skapade Asgård åt gudarna och Valhall åt de stupade människorna där de festade på svinet Särimner som återuppstod varje kväll.

Balder – den Skandinaviska Kristus – var Odens älskade son. Balder var inte krigisk, hans vänliga och ungdomliga anda spred glädje och fred. Alla gudarna älskade honom, alla utom en. Liksom hos Jesus fanns en Judas bland de 12, en av gudarna var falsk. Loke, en personifiering av ondskan, lurade den blinda Höder att skjuta Balder med en pil av mistel2. I och med Balders död försvann ljuset och glädjen från de andra gudarnas liv. De samlades för att försöka återuppväcka andan av evigt liv och ungdom. Resultatet blev den Odenska Mysteriekulten.

Undervisningen i Odens Mysterieskola hölls i underjordiska kryptor eller grottor. De nio kamrarna representerar Mysteriekultens nio världar. Kandidaten, som sökte inträde, hade till uppgift att återuppväcka Balder från de döda. Även om han inte insåg det spelade kandidaten själv rollen som Balder. Han kallade sig vandrare, grottorna han passerade symboliserade olika platser i naturen. Prästerna som initierade honom symboliserade solen, månen och stjärnorna – det sublima, det sublimas följeslagare och den högste. Till slut kom kandidaten till en staty av Balder vid vilken han svor en tystnadsed och drack helgat mjöd från en bägare urgröpt ur en människoskalle. Efter att ha genomgått alla prövningar fick kandidaten till sist brödraskapets ring3, han hade blivit man och pånyttfödd. Det sades att han varit död och blivit uppväckt igen utan att passera dödens portar.

Odenska Mysteriekultens nio världar

De nordiska mysterierna undervisades i nio kapitel/kammare, eller grottor, som kandidaten avancerade genom i stigande ordning. Kamrarna representerade de nio världar i vilka Drottarna delade upp universum:

  1. Asgård, gudarnas himlavärld.
  2. Alf-heim, De vackra ljusalvernas, eller andarnas, värld.
  3. Nifl-heim, Köttets och mörkrets kalla värld, beläget i norr.
  4. Jotun-heim, Jättarnas värld i öst.
  5. Midgård, Jordvärlden där människorna bor, ligger i mitten.
  6. Vana-heim, Vanagudarnas värld, beläget i undervärldens västra randbälte.
  7. Muspel-heim, Eldvärlden i söder.
  8. Svart-alfa-heim, de mörka och förrädiska svartalvernas värld under jord.
  9. Hel-heim4, Köldens värld och de dödas boning, beläget vid universums allra lägsta punkt.

Alla dessa världar är osynliga för mänskliga sinnen, utom Midgård. Under initieringsprocessen frigörs kandidatens själ från sitt jordiska skal genom prästernas magiska krafter och vandrar fritt bland sfärernas invånare. Det finns utan tvivel ett samband mellan skandinavernas nio världar och de nio sfärer som kandidaterna till de Eleusinska Mysterierna passerade på vägen till återfödelse.

Fotnötter

  1. Ordet Mysterier som jag använder här kan även översättas som Mysteriekult eller Mysteriereligion.
  2. Mistel var det enda träslag som kunde träffa och skada Balder.
  3. Wagners pjäs Der Ring des Nibelungen är löst baserad på Odenskultens ritualer.
  4. Hel-heim är den sista sfären kandidaten besöker. I den fornnordiska mytologin är det Hermod eller Svipdag (samma person?) som rider till dödsriket Hel för att hämta tillbaka Balder. Hel är också förebilden för kristendomens Helvete.
Advertisements

Om albertveli

Grävande programmerare.
Det här inlägget postades i Dingding, Etymologi. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Odens Mysterier II

  1. Ping: Odens Mysterier « Arkeoblog

  2. Ping: Odens Magi « Arkeoblog

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s