ESC 2009 final i Moskva

Medelmåttiga artister, urusla kommentatorer, men vilken storslagen produktion.

topol

Topol-M, även kallad gudinnans dildo

Mitt bland alla tråkiga artister kom så Rysslands eget bidrag och jag fick en smärre chock. Vilket konstnärligt djup. Det är så självaste Anna Odell ligger i lä. Men låten var egentligen inget speciellt, det intressanta var monitorerna bakom sångerskan som visade hennes ungdomsår förgås. Bosniens låt däremot var grym. Även förra året tyckte jag Bosniens låt var bäst.

Kommentatorerna verkade annars mest upprörda över att pridetåget i Moskva stoppades vilket kulminerade i följande bisarra kommentar: ”Eurovision Song Contest är ju de homosexuellas festival”. Jaha, i deras drömmar kanske. Men ute i Europa är det en musikfestival.

För övrigt måste jag säga att låtarna sög. Det var genomgående sämre än förra årets final. Det som lyfte programmet var den lysande produktionen. Låtarna som jag ger godkänt, förutom de ovan nämnda, är Norge och Ukraina.

Uppdaterat

Ja, så blev det då Norge som vann. Grattis! Det var ju ett av bidragen jag gav godkänt. Jag gillar verkligen sångarens fiolspel. Ett bevis på att det var äkta är att fler och fler tagel av stråken gick under kvällen. En utmärkt kombination av modern popmusik och traditionell folklore.

Ett minus till de svenska kommentatorerna under omröstningen, de tävlade i nedsättande kommentarer så fort en hälsningsfras utväxlades på ryska. Om finalen gått i Sverige misstänker jag att fröken Clamp inte skulle opponera sig om de röstande länderna kom med en artig hälsningsfras på svenska.

Om albertveli

Grävande programmerare.
Det här inlägget postades i Dingding, Musik. Bokmärk permalänken.

Kommentera

