Videoblogg om Linux

Lite planlöst babblade om Linux. Om inte annat kan det vara intressant att se hur mitt Unixskägg tar sig…

Musiken som hörs är:

  • Aurora – Jogeir Liljedahl
  • Squired – gaius & bazooie

+ ett par sekunder från låten Dark Star.

De inmixade demoeffekterna är tagna från:

  • Second Reality – Future Crew
  • Consequence – the SandS
  • En fraktalvideo från youtube

Videoredigeringen är gjord med cinelerra.

I babblandet gjorde jag några fel. De som verkligen installerade Linux först på MdH var:

Dessa personer (och några till) finns alla i Nortons fotoalbum.

Sedan hakade många ur datateknikprogrammet på. T.ex. Anders Thyberg, Jonas Ringh, Magnus Sundin, Martin Olsson, jag själv och många fler. Året efter började dat95 och där fanns flera framträdande Linuxers, t.ex. Joachim Nilsson och Jakob Eriksson. Sedan rullade det på och MdH blev ett riktigt Linuxnäste, 1996 började t.ex. Jonas Öberg (numera FSF). Även läraren i den klassiska Unixkursen – Ivica Crnkovic – var tidig med att installera Linux. Jag vet inte om MdH längre är ett lika starkt Linuxnäste som det var i mitten av 1990-talet. Människor kommer och går. Det vore synd om en sådan fin tradition inte kunde hållas vid liv.

Om albertveli

Grävande programmerare.
Det här inlägget postades i Linux/DIY. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Videoblogg om Linux

  1. Joachim Nilsson skriver:

    Såna här inlägg gillar jag stenhårt! Och det är inte bara för att du nämner mig på en så framträdande plats, utan det är för två av mina favoritämnen, Linux och Demos! 🙂

Kommentera

