I’m waiting for the Bob

Efter barnen somnade satt jag och lekte med en fire-effekt. Det slutade med att jag hade en blinkande bild av JR ”Bob” Dobbs mitt i en fire-effekt till musiken av velvet underground.

Uppdaterat. Youtube har en ny algoritm som känner igen copyrightad musik. Den kände igen att UMG har copyright på I’m waiting for the man av Velvet Underground. Nu har jag laddat upp samma effekt till musiken av en betydligt mindre känd grupp (Malaria). Låten handlar om vatten och Bob simmar i ett hav av eld. För att få in alla de fyra elementen kombinerade jag det med bakgrundsbilder av jorden, hotfulla asteroider som svävar genom rymden och skär genom atmosfären. Bilderna är huvudsakligen tagna från Discovery channel.

Det är betydligt mer copyrightat material i den modifierade videon, men audiofilen är inte alls lika känd. Vi får se om youtube höjer copyright-flaggan igen.

Ja visst ja. För videoredigeringen använde jag Cinelerra under Gentoo. Själva fire-effekten är gjord med SDL, varje frame har sparats till disk med libpng och har omvandlats till video med mencoder. För att få Bob genomskinlig använde jag effekten Chroma-key i Cinelerra.

Om albertveli

Grävande programmerare.
Det här inlägget postades i Programmering och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

