Eurovision Song Contest 2008 – Final

Så var det då dags för ESC-final. Bland kändisarna i publiken finns Maradona, Gaultier, Divac och Carl Bildt och bland TV-publiken finns jag och William (4 år). Här är våra subjektiva kommentarer. Nova har redan lagt sig, klockan är ju 21.

Programmet startade med förra årets vinnare Molitva. William tycker den är bra och propsar på att jag ska skriva upp det på en gång.

01. RumänienNico och VladPe-o Margine de Lume
William tycker sången är rolig för han sjunger bra. Han tycker hon sjunger bättre än honom. Jag tycker den är dålig, riktigt tråkig.

02. StorbritannienAndy AbrahamEven If
England har otroligt många bra artister. När det drar ihop sig skickar de en..sopåkare. Jag gillar inte den här låten heller, men William tycker den är bra. Bättre än den förra för de här sjunger högre än de andra.

03. AlbanienOlta BokaZemrën E Lamë Peng
Den här tyckte jag var ok och William tyckte också den var bra. Men jag tror inte den placerar sig bland de 10 främsta. Fast jag brukar ha fel så allt jag skriver kommer troligen reflektera den diametrala motsatsen till resultatet.

04. TysklandNo AngelsDisappear
Ja, den här var helt klart sämst hittills. Vi får se om det dyker upp någon sämre längre fram. William tröttnade och gick iväg till sovrummet.

05. ArmenienSirushoQele, Qele
Bra. Om den förra var sämst hittills så var den här bäst hittills.

06. Bosnien & HerzegovinaLakaPokusaj
Oj, den refrengen är verkligen catchy! Jag kan inte sluta sjunga pokušaću da te poljubim a ti se pravi luda. Vilken härlig rytm i refrängen. Den här är helt klart bäst hittills. Flera divisoner bättre än den förra, jag har svårt att tänka mig att någon kommer knäcka den här!

07. IsraelBoazThe Fire In Your Eyes
Tillbaka till jorden igen och de halvdana låtarna. Den här kommer inte komma bland de 10 bästa. Ganska bra refräng dock som nog kan lyfta låten till den övre halvan bland låtarna.

08. FinlandTeräsbetoniMissä miehet ratsastaa
Galloperande gitarrkomp och metalyl inleder finnarnas eurovisionsäventyr. Jag gillar den här låten, den är inte lika stark som Lordis låt för några år sen. Men bra ändå jämfört med resten av startfältet. En sångare som också spelar Rickenbacher bas är aldrig helt fel. Han påminner lite om sångaren i Venom i sina glansdagar på 1980-talet.

09. KroatienKraljevi Ulice feat. 75 centsRomanca
Kvällens äldsta deltagare, 75-årige 75 cents håller ett skakigt tag om käppen och sjunger om bananer och apor? Kul när han scratchar på en gammal stenkaka på slutet. Jag har svårt att ge den här betyg. Det är bra eftersom det sticker ut, men är låten verkligen bra?

10. PolenIsis GeeFor Life
Det här är riktigt uselt och tävlar med Tyskland i kategorin sämsta låt. Jag hatar Mariah Carey och det här är som ett dåligt plagiat.

11. IslandEurobandThis is my Life
De försöker sig på lite Schlager-Eurodisco med medelmåttigt resultat. Eurodisco var inte bra ens på 90-talet. Det här är inte helt uselt, men inte heller bra.

12. TurkietMor ve ÖtesiDeli
Turkiets motsvarighet till Pearl Jam. Första gången jag hörde låten gillade jag den inte, men den växer. Jag tror den här kommer hamna på den övre halvan.

13. PortugalVânia FernandesSenhora do Mar (Negras A’guas)
Den här var bra och hamnar på min topp-10 lista. Det länns lite ensamt här framför TV:n nu. Nova sover sen tidigare och nu har även William somnat.

14. LettlandPirates Of The SeaWolves Of The Sea
Först måste jag kommentera den otroligt snygga LED skärmen i bakgrunden som visar vågor i svart och cyan som rör sig långsamt över scenen. Bandet är utklädda till pirater och låten har en catchy refräng. Den känns inte helt lyckad men kan nog gå hem i vissa länder.

15. SverigeCharlotte PerrelliHero
Snygga effekter igen med Charlotte i svart-vitt och plasmafall i vitt-blått-svart i bakgrunden. Hon gör ett bra framförande som känns välrepeterat. Jag gillade inte alls den här låten i den svenska uttagningen, men med tanke på den medelmåttiga konkurrensen kan den ändå stå sig bra.

16. DanmarkSimon MathewAll Night Long
Det här tycker jag inte om. Undrar vad William skulle tyckte om den om han var vaken.

17. GeorgienDiana GurtskayaPeace Will Come
Här har vi äntligen en låt som har något speciellt. Att sångerskan är blind ger framförandet det där lilla extra. Hoppsan nu blev alla vitklädda helt plötsligt. Den här hamnar definitivt på min 10 i topp lista.

18. UkrainaAni LorakShady Lady
Den här var också bra och hamnar möjligen på min topplista, jag har inte bestämt mig än. Det känns lite B att sångerskan har likadan klänning som Charlotte.

19. FrankrikeSebastien TellierDivine
Här är en av förhandsfavoriterna och jag gillar den också skarpt. Enligt mig tävlar den här med Bosnien om positionen bästa låt på Alberts topplista. Bara det faktum att låten fick mig att skriva om mig själv i tredje person betyder något extra.

20. AzerbaijanElnur Guseynov & Samir JavadzadehDay After Day
Låten inleds med en falsett som skulle få självaste King Diamond avundsjuk. Jag gillar hårdrock, men inte falsettrock. Låten skulle få tummen ned om det inte vore för det dualistiska temat om den eviga kampen mellan det goda och det onda som tilltalar mig.

21. GreklandKalomiraSecret Combination
Grekisk flickpop. Det enda som fattas är en barbiedocka och ett dockhus. Jag är ju varken flicka, barn eller popsnöre, därför får låten tummen ned.

22. SpanienRodolfo ChikilicuatreBaila el Chiki Chiki
Den här var lite kul och får tummen upp. Men den hamnar inte på 10 i topplistan.

23. SerbienJelena Tomašević feat. Bora Dugic – Oro
Värdlandets låt är bra i år igen. Låten påminner mig om min mamma som brukade sjunga finstämda sånger för mig när jag var barn.

24. RysslandDima BilanBelieve
Ryssland tillhör också favoriterna och jag har försökt gilla låten, men jag klarar inte av att gilla den. Den hamnar därför utanför listan.

25. NorgeMaria Haukaas StorengHold On Be Strong
Bra, jättebra! Det här var en ballad jag gillade så pass mycket att den får smyga med i listan.

Topplistan. Jag fick inte ihop 10 låter jag gillar men väl 7 stycken.

– Bosnien, Frankrike, Sverige, Serbien, Georgien, Finland, Norge

Jag uppdaterar när det riktiga resultatet är klart.

Resultat

Den slutgiltiga 10-i-topplistan blev Ryssland, Ukraina, Grekland, Armenien, Norge, Serbien, Turkiet, Azerbajdzjan, Israel, Bosnien. Av mina 7 låtar kom alltså 3 med på den riktiga listan. Georgien kom på 11:e plats så det var alltså på håret att jag skulle fått 4 rätt. Hmm, rent statistiskt skulle jag kunna plockat vilka 10 låtar som helst av de 25 deltagande länderna och då fått i snitt 10/25 = 40%. Det blir exakt 4 låtar av 10 rent statistiskt. Jag prickade in 3, alltså sämre än slumpen 😉 Till mitt försvar får jag väl tillägga att jag inte valde 10 låtar utan bara 7 och därmed hamnar ungefär lika med slumpen.

Om albertveli

Grävande programmerare.
Det här inlägget postades i Recension. Bokmärk permalänken.

Kommentera

