Melodifestivalen 2008

Nu är det final. Jag har inte tittat på någon av deltävlingarna, men nu har jag tagit mig samman för att titta på och recensera den svenska finalen.

1 Charlotte PerrelliHero
Charlotte ger ett allmänt töntigt intryck. En fördel är att hon har ett utseende som liknar den i utlandet stereotypiska bilden av svenska blondiner.
Låten är ok, men inget speciellt.
William (snart 4 år) tycker låten var bra. Nova (2 år) har redan lagt sig.
Betyg: 2/10.
2 SibelThat is where I’ll go
Sibel är proffsigare än föregående artist.
Inte heller den här låten känns som något speciellt.
William tycker den här låten var bättre än den förra.
Betyg: 4/10.
3 RongedalJust a minute
Tvillingarna har ett närmast komiskt scenframträdande och känns allmänt roligare än de två föregående artisterna.
Låten har en bra refräng och känns som en riktig dänga.
William tycker den här var bäst hittills.
Betyg 6/10.
4 Linda BengtzingHur svårt kan det va?
Om jag inte minns fel var hon med för ett par år sedan och jag tycker hon är bättre nu än sist. Fortfarande är det dock inte särskilt bra. Största problemet är att den här musikstilen känns så föråldrad och tråkig. Det gjordes visst bra musik förr i tiden, men det gjordes dålig musik också. Den här påminner om det senare.
William säger lite kryptiskt att han tycker låten är bättre än han tror.
Betyg 4/10.
5 Christer SjögrenI love Europe
Låttiteln bådar inte gott. Inte framträdandet heller.
Låten däremot är ganska härlig. Jag kommer att tänka på den gamla filmen Elvis i Hawaii.
William tycker lite oväntat att låten är bra och börjar dansa med en Shrekleksak från ett Happy Meal.
Betyg: 5/10.
6 Amy DiamondThank You
Jag missade titeln och varenda internetsajt envisas med att skriva skvaller om artisterna men inte en enda sajt talar om låttitlarna. Trots sin ringa ålder har Amy det bästa scenframträdandet hittills.
Låten är också bra och jag känner att den här låten skulle klara sig bra i Belgrad.
William dansar, snurrar och snurrar tills han nästan ramlar. Nova vaknar.
Betyg: 7/10
7 Sanna NielsenHere I am
Sanna är ytterligare en blondin. Till skillnad från Charlotte Perrelli känns Sanna mycket mer äkta.
Hennes låt är en lugn och fin tryckare som skulle passat bra som sista låt på ungdomsdisko på A-salen 1986.
William tycker att den här låten är bra, men att han själv är ännu bättre. Han tycker att han dansar bättre också.
Betyg: 6/10.

8 NordmanI lågornas sken
Nordman ser ut som han kommer direkt ur en fornnordisk myt där han druckit mjöd och fäktats i 15 år.
Låten är den bästa hittills. Inte fantastiskt bra, men det var inte de andra heller. Den vinner på att den sticker ut från mängden.
William tycker den här låten är jättebra och att han sjunger så det kommer rök.
Betyg: 8/10.

9 Frida feat HeadlineUpp och hoppa
De här ungdomarna ser ut som de kommer direkt från fritidsgården. Låten med. Jag gillar inte den här musikstilen, men det finns säkert yngre personer som uppskattar det.
Williams mage tycker om den här låten.
Betyg: 3/10.

10 BWOLay your love on me
BWO är populära i östeuropa och de skulle utan tvekan gå hem bäst av kvällens artister där.
Låten är den bästa i kväll. Framträdandet likaså.
William tycker låten är dålig och vill inte dansa. Han tycker det ska vara en i taget som sjunger. Om inte William hade sågat den skulle den fått toppbetyg.
Betyg 9/10

Av alla låtarna tyckte William flickan var bäst (Amy). Han påpekar att när han får barn så blir han också pappa. Mina favoriter är BWO, Amy Diamond och Nordman.

Jag passade också på att titta på Belgrads eget bidrag, Oro med Jelena Tomašević. En finstämd låt inspirerad av folkmusik skriven av Zeljko Joksimovic. Samma person som framförde låten Lane Moje 2004. Om man tänker på det hör man vissa likheter mellan låtarna. Den senare tycker jag är riktigt bra. Jag ringde min styvfar som är från Montenegro och diskuterade låten Oro. Han sade att både melodin och texten anspelar på Kosovo. Det är sista meningen i texten det handlar om, ”Väck mig på St.Vitusdagen så jag kan se honom igen”. St.Vitusdagen är en religiös högtid då de som stupade vid trastfältet år 1389 hedras. Frasen ”så jag kan se honom igen” är naturligtvis en metafor för att regionen åter ska anslutas till fäderneslandet. Jag tror inte särskilt många utanför Balkanregionen förstår den symboliska betydelsen av sista meningen. Tur att jag ringde Nedeljko för att reda ut begreppen.

Om albertveli

Grävande programmerare.
Det här inlägget postades i Recension. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Melodifestivalen 2008

  1. Albert skriver:

    Jaha, inte helt oväntat så vann låten jag tyckte var sämst. BWO kom bara trea, vart är världen på väg?

  2. 1337 haXXor skriver:

    Lyckades missa alla bidrag förutom Christer sjögren och Nordman under alla kval och utslags omgångar och jag måste säga att jag saknar Christers bidrag till Eurovisions festivalen.
    Lät som en nazist festival i Rio.
    Nordman var en gåta.

Kommentera

